Kako su novi mediji srušili pučiste u Turskoj

Kanal CNN Turk prenio je razgovor s Erdoganom, što je navelo pučiste da upadnu u njihove prostorije i zaustave emitiranje programa (Reuters)

Piše: Qutb Al-Arabi

Medijski front je bio jedan od najvažnijih frontova u borbi protiv neuspjelog puča u Turskoj. Od samog početka bilo je jasno da su obje strane sukoba to prepoznale, međutim, razlika između vojnog i civilnog mentaliteta jasno se pokazala u ovoj borbi. Tako je vojska povlačila poteze u skladu sa svojim tradicionalnim razumijevanjem, pri čemu su zauzeli zgradu državne televizije TRT i prisilili voditeljicu noćnog programa Tijen Karas da pročita njihov prvi proglas, u kojem su saopćili da su preuzeli kontrolu nad vlastima i proglasili policijski sat u državi.

Međutim, predsjednik Recep Tayyip Erdogan, koji nije imao pristupa državnoj televiziji, pronalazi način da se iznese s tim problemom, pa tako u novim medijima (internetskim medijima) pronalazi ono što mu je trebalo. Koristeći aplikaciju Face Time na iPhonu, Erdogan je poručio svom narodu da se u državi pokušava izvesti vojni udar te da trebaju izaći na ulice i stati u odbranu demokratije. Turski narod se uistinu odazvao tom pozivu, i to veoma brzo, da bi kroz šest sati pokušaj vojnog udara bio osujećen.     

Aplikacija FaceTime jedan je od najnovijih tehničkih programa, koje je kompanija Apple nedavno predstavila, za komunikaciju putem video i glasovnih poziva prema drugim iOS uređajima ili računarima koji podržavaju Facetime (u 2010. godini za iOS i u 2011. godini za Mac). Aplikacija FaceTime pruža bolji kvalitet prenosa slike i zvuka od Skypea. Također, posjeduje i end-to-end enkripciju, što garantira potpunu privatnost korisnika. Ova aplikacija omogućava pozive putem Wi-Fi veze ili mobilnog interneta, s tim da pruža visok kvalitet prilikom uspostavljanja poziva preko mreže 3G.

iPhon porazio televiziju

Baš kao što su novi mediji i stranice društvenih mreža, posebno Facebook, Twitter i YouTube, učestvovali u mobiliziranju građana u egipatskoj revoluciji 25. januara, ali i drugim revolucijama Arapskog proljeća, tako su i u bici koju je vodila Turska zabilježili nove pobjede nad tradicionalnim medijima za kojim su posegnuli pučisti. Inicijatori puča su smatrali da narod važne informacije, posebno u situacijama kao što je ova, još uvijek dobija samo od zvaničnih medija. Takvo mišljenje je djelimično i tačno, jer je njihovo saopćenje o preuzimanju vlasti u državi preko zvaničnih televizijskih kanala navelo pojedine da u to i povjeruju.

Svojim očima sam vidio kolone automobila na benzinskim pumpama dok čekaju da kupe gorivo, ali i redove ispred bankomata. No, to je bio slučaj s relativno starijom generacijom građana, koji su još uvijek daleko od utjecaja novih medija. Na ulice su izašle uglavnom mlađe generacije, koje se ponajviše služe novim medijima i nose uz sebe iPhone i iPade, preko kojih su čuli riječi predsjednika Erdogana. 

Kanal CNN Turk prenio je razgovor s Erdoganom, što je navelo pučiste da upadnu u njihove prostorije i zaustave emitiranje programa, iako je turski CNN tradicionalno jedan od neprijateljski orijentiranih kanala prema Erdoganovoj vlasti. Emitiranje razgovora s predsjednikom na turskom CNN-u i nezavisnom kanalu NTV ohrabrilo je turske građane da u još većem broju izađu na ulice i stanu u odbranu demokratskog sistema.

Također se pokazalo da su Erdoganovi saradnici bolji u korištenju društvenih mreža od pučista. U vrijeme dok su pučisti držali zarobljenim načelnika Generalštaba i emitirali poruku preko službene stranice Generalštaba, u kojoj je stajalo da je cilj njihovog poduhvata popraviti situaciju u državi, zaštititi sekularizam i vratiti demokratiju, turski premijer Binali Yıldırım je uputio poruku narodu preko Twittera i saopćio da je načelnik Gneralšataba otet, a da je stranica Generalštaba hakirana. Potom je uslijedila i poruka ministra pravde, koji saopćio da će pučisti biti izvedeni pred lice pravde.     

Twitter opkolio vojnu bazu

Pučisti su ponovo nastojali, preko zaposlenika koji su im lojalni, blokirati Facebook, Twitter i You Tube, što nije potrajalo dugo, jer je omladina pribjegla korištenju modernih programa pomoću kojih mogu probiti ovu blokadu. Zatim su ponovo pokušali preuzeti kontrolu nad turskim telekom operaterom Turcell, u saradnji s pojedinim visokim zvaničnicima koji su im lojalni unutar ove institucije. Međutim, u tom planu nisu uspjeli, jer su naišli na suprotstavljanje drugih zvaničnika, koji su ih u tome spriječili.

Erdoganovi ljudi nastavljaju i dalje brzo reagirati i mobilizirati građane preko društvenih mreža. O tome govori i post na Twitteru, kojeg je objavio gradonačelnik Ankare o novim potezima pučista u zračnoj bazi Etimesgut nedaleko od glavnog grada, što je potaklo mase građana da se okupe i protestiraju pred bazom, i to 18. jula, odnosno tri dana nakon pokušaja prevrata.

Erdoganovi ljudi su, također, uspjeli upotrijebiti fotografije kako bi pridobili simpatije javnosti i odgovorili na međunarodnu kampanju usmjerenu protiv njih. Na fotografijama su prikazani učesnici vojnog puča nakon što su uhapšeni, pognutih glava i poniženi. Zatim je javnost vidjela fotografije koje pokazuju kako ovi oficiri i vojnici ubijaju građane i pucaju na njih, i to u prvim satima i minutama vojnog udara, kao odgovor na međunarodnu kampanju u kojoj su osuđene operacije hapšenja i velike racije, jer se to protivi demokratskim načelima.

Ova pobjeda novih medija dovodi nas do saznanja o ambijentu u kojem oni djeluju i ostvaruju uspjeh. Tako je broj pretplatnika mobilne telefonije u Turskoj dostigao 73,2 miliona u 2015. godini, a očekuje se da će do iduće godine porasti na 75 miliona, prema službenim turskim statistikama. Broj korisnika interneta u Turskoj je u prošloj godini iznosio 56 posto, a očekuje se da će porasti na više od 60 posto u narednoj godini.

I CIA-ini ljudi savjetovali pučiste

Tradicionalni turski mediji, od satelitekih kanala, radio stanica i novina, nisu izgubili svoju ulogu u potpunosti. Također, ti mediji su uglavnom iskazali svoje protivljenje vojnom udaru, jer su bili svjesni opasnosti koju ovaj puč, ukoliko se desi da uspije, može predstavljati za slobodu medija, pa čak i za opće slobode. Također su se i političke stranke opozicije još od samog početka usprotivile vojnom udaru. Isto se desilo i s opozicionim medijima ili medijima bliskim opoziciji, što je navelo premijera Yıldırıma da pozdravi takav medijski stav. 

Međunarodni mediji su pokazivali veću pristranost prema neuspjelom pokušaju puča, što se moglo primjetiti na samom početku u izvještajima novinske agencije Reuters i mreža BBC, Sky News, Fox News i CNN, koje su požurile opravdati pokušaj vojnog udara. Ove televizijske kuće su prenosile smjernice vojnih i sigurnosnih eksperata za uspjeh vojnog udara. U davanju direktnih savjeta pučistima učestvovao je i Robert Baer, bivši oficir američke Centralne obavještajne agencije, koji je i sam bio učesnik u nekoliko vojnih udara. Zatim James Woolsey, bivši direktor američke CIA-e, te penzionirani general Wesley Clark, bivši zapovjednik snaga NATO-a u Evropi. 

Pomenuto predstavlja kršenje profesionalnih standarda koji nalažu ograničavanje na prenošenje vijesti, zatim iznošenje različitih mišljenja te da se ne smije ograničiti samo na iznošenje jednog mišljenja. Ovi mediji su, također, nastavili s neprijateljskim usmjerenjem prema turskoj Vladi nakon neuspjeha vojnog udara, i to fokusiranjem na, kako su to opisali, brutalnu osvetu Vlade i turskog naroda pučistima.

Što se tiče prizora u Egiptu, tu je situacija bila još gora, gdje su se mediji koji rade po uputama vojske činili kao integralni dio vojnog puča u Turskoj. Voditelji talk showa su odobravali pokušaj vojnog udara, čak su i požurili da proglase njegov uspjeh. Svemu tome su dodavali i lažne vijesti i još lažnije analize o zahtjevima predsjednika Erdogana za politički azil u Njemačkoj, koja ga je odbila, nakon čega traži pomoć od Amerike i Rusije. Također, mogle su se čuti i vijesti o bijegu lidera Muslimanske braće iz Turske preko kopnene granice nakon obustavljanja letova sa turskog aerodroma.   

Sunovrat egipatskih medija

Cjelokupni tradicionalni egipatski mediji, kojima nedostaje profesionalnost u bavljenju unutrašnjim pitanjima Egipta i koji su se pretvorili u glasnogovornike prevratničke vlasti u svojoj državi, nisu osjećali nelagodu zbog svog “neprofesionalizma” u tretiranju međunarodnog pitanja (pokušaja vojnog udara u Turskoj) koje je privuklo veliku svjetsku medijsku pažnju, gdje niko ne može zanemariti činjenice na terenu. Međutim, pretjerana mržnja i preuranjena osveta medija egipatskog režima Erdoganu i njegovoj Vladi gurnula ih je u nesmotrenost, pa čak i “bezumlje”, što se očitovalo u njihovim programima, člancima i ishitrenim komentarima na društvenim mrežama.

Tako je TV kanal Sada Elbalad, koji je u vlasništvu biznismena Mohammeda Abou El-Eneina, jednog od Mubarakovih ljudi, opisao dešavanja u Turskoj kao revoluciju unutar turske vojske protiv Erdogana, a ne kao vojni udar. Njihov najistaknutiji novinar Ahmed Musa pojavljuje se na televiziji, i to na svoj slobodan dan, kako bi potvrdio da turska vojska želi ispraviti pravac kojim ide država nakon stanja u koje je dospjela zbog Erdoganove politike, dodavši: “Večeras ostajemo budni sve do jutra kako bi pratili revoluciju u Turskoj i odlazak Erdogana.”

Također, na TV kanalu AlAssema, u vlasništvu Sisijevog zeta, pojavio se voditelj Said Hasaseen kako bi saopćio da je gotovo s Erdoganom, izraelskim agentom, kako ga je opisao. Komentari Sisijevih novinara sadržavali su otvoreno likovanje, pa je tako novinar Mustafa Bakri likujući komentirao: “U pakao, Erdogane!”, ukazujući da postoje pokušaji masovnog bijega egipatskih predstavnika Muslimanske braće iz Turske.

Poruka egipatskim oficirima

Novinar Youssef al-Hosiny je na svom Twitter nalogu napisao: “Zapadni svijet će u tišini dočekati svrgavanje tiranina Erdogana, možda i s dozom dobrodošlice, s obzirom na njihove probleme s islamskim pokretima.” Khaled Abu Bakr je na svojoj zvaničnoj stranici na Twitteru napisao: “Bože moj, ne želim likovati ni nad kim, ali ko želi Egiptu loše, neka mu Bog vrati.” Novinar Magdi El Galad je napao na predsjednika Erdogana i grupu Muslimanska braća te je na svom Twitter nalogu napisao: “Ovo je tvoj kraj, Erdogane (…) najcrnji dan u povijesti Muslimanske braće.”

Kada su se egipatski kanali našli u nezavidnom položaju nakon što je turski puč doživio neuspjeh, nisu ponudili izvinjenje zbog profesionalnog zločina kojeg su počinili. Štaviše, nastavljaju i dalje ići istim putem, opisujući ono što se dogodilo u Turskoj kao Erdoganov performans puča, s ciljem da popravi svoj imidž i vrati popularnost. Zatim su se natjecali u tome ko će što više uvećati sliku ponižavanja oficira upletenih u vojni puč nakon što su uhapšeni, što je ujedno bio pokušaj da se oficirima egipatske vojske pošalje poruka kako ih čeka jednaka sudbina ukoliko dođe do pada vojnog udara u Egiptu, a to bi ih trebalo navesti da se zaklone iza generala Sisija, bez obzira na cijenu koju to sa sobom nosilo.

Borba koja je vođena tokom neuspjelog vojnog prevrata u Turskoj pokazala je veliki značaj medija u rješavanju najvećih bitaka u korist onih koji se znaju njima dobro služiti. Ova borba je iznova pokazala da su novi mediji (internetski mediji) pouzdan i jeftin pomagač svim pobornicima slobode. Potvrdila je i da zapadni mediji i većina arapskih medija daju prednost političkoj pristranosti na račun profesionalnog sagledavanja situacije.

Izvor: Al Jazeera


Povezane

Više iz rubrike TEME
POPULARNO